1510 gram lycka

fredag 18 januari 2013

"Fingerfood" och den perfekta mamman? Eller andra vägen?!

Idag prövade vi på något nytt här hemma hos oss. Dvs "fingerfood". Jag lade tallriken med frukter framför Romeo medans jag år morgonmål och han fick plocka åt sig mat i egen takt och äta det han ville.. Resulterade i klädbyte och en arg bebis.. Ni vet ju alla som känner Romeo hurudant temperament han har... Om han inte lyckas när han försöker med någonting några gånger så blir han svin förbannad och sen är det kört.. Då får man ha en liten cirkus här hemma så babyn skall bli på glatt humör och skratta igen.. Bra att skriva sånt va efter förra inlägget om en super glad bebis :)
Men annars gick det väl bra. Har märkt här några dagar när jag gett honom lite gurk bitar rakt i munnen och bröd att han tuggar jätte fint även om han inte har tänder..Och är det så att biten är för stor så då spottar han ut det. Han är inte så att han bara sväljer och tar emot... Orsaken till att vi prövade var nog bara för att han skall få vara med och äta och testa på olika saker. Jag utesluter ingen metod.. Han får pröva. Och så utvecklas han ju på samma gång... Lär sig använda sina fingrar och försöka plocka åt sig.

Jag läste ett ganska intressant blogg inlägg kan inte komma ihåg var jag hittade det, men där var det stor diskussion om just fingerfood och att laga egen mat eller ge burkmat..

Jag hör då till den här sämre mamma kategorin kan jag erkänna som ger burkmat åt mitt barn. Om det nu gör mig sämre så då är det så... Han tycker om det, han äter med stor aptit och han får stor variation på maten och jag är säker på vilken energi och hur mycket fett, vitaminer och sånt han får i sig.. Jag har kockat åt honom vilket resulterade i att han spydde upp värsta lasset så det räckte för mig.
Han får smaka på det mesta när vi äter alltså sånt som bebisar får äta som just gurka, bröd, frukter och sånt. Men någon bebis som bara äter fingerfood kommer vi nog inte att ha i detta hus..

Och för att nu klargöra ännu en sak, skulle Romppe få välja om han äter en smörgås eller en flaska välling till kvällsmål så kan jag nästan sätta 1 miljon på spel att han väljer sin kvällsvälling!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar