1510 gram lycka

tisdag 12 mars 2013

Så här vid 10 månaders ålder...

skrev min rådgivningstant i min bok: Iloinen ihana poika. Kasvaa hienosti. Poimii helmeä peukalo-etusormi otteella, osittain nyrkillä. Ryömii hieman, suojaheijasteet istuessa sivulle.... Jaa-a visst är jag duktig. Växt hade jag också igen. Nu är jag 9990g och 74cm. Hon sa också att man skulle aldrig tro att jag var en preemis när jag föddes. Jag har växt så fint...
Jag vill inte äta gröt mera.. Min mamma bytte ut kvällsvällingen mot gröt som inte alls var roligt. Jag började äta så lite gröt på kvällen så jag vaknar på natten som jag inte gjort på flera månader.. Jag blir bara sur på kvällen om jag måste äta gröt... Detta resulterade också i att jag börjar gröt strejka på morgonen också. Vill inte ha gröt...
Så mamma var och köpte välling ikväll och det var en super hit. Drack hela flaskan och sen somnade jag glad och nöjd före klockan åtta...
God natt: Av er söta Rubi...

Ja detta eviga mat stridas hemma hos oss.. Nu när han äter så fint all mat och har ätit på morgonen en stor portion gröt så sa de (på vår förra kontroll) att vi borde börja byta bort kvällsvällingen.. Sagt och gjort.. Nu vägrar han nästan äta all mat igen.. Jag förstår inte riktigt varför jag inte skulle kunna fortsätta med vällingen. Han hålls mera mätt på den än gröten, eftersom att han inte äter gröten.. Bara några skedar och sen är det skrik.. Han växer fint, och sover gott hela natten när han får välling.. Nu när han har fått gröt har han varit vaken flera gånger.. Så illa kan det väl ändå inte vara att fortsätta med vår välling..?

4 kommentarer:

  1. Kokar du vanlig gröt? Prova med pilttis pulvergröt!

    SvaraRadera
  2. Vi har prövat med piltti både vanlig och med olika smaker, onni, muksu och Hipp.. För tillfället har vi muksu men tror jag skall köpa piltti nu igen. Den verkar ha gått bäst i alla fall...

    SvaraRadera
  3. Varför skulle han inte få dricka välling om han är nöjd med det?

    SvaraRadera
  4. Kajsa: Om jag har förstått det rätt så är det väl för att gröten innehåller mera näring än vällingen.. Och för att barnet inte skall bli så van med flaskan sen.. Svårare att få bort.. Vissa rådgivningar har ju börjat säga att man inte alls skall ge välling överhuvudtaget.. Men det är väl att ta det med en nypa salt.. För man känner ju sin baby bäst och jag vet ju att Romeo hålls mättare på sin välling än lite gröt... Dessutom har han ju växt mega mycket så är inte riktigt orolig... Och för min del får pojken använda tuttflaskan fast tills han är myndig.. Tror ändå inte att det händer men...

    SvaraRadera